Jehanders planerade eldrivna pråmfartyg
(Illustration: Shipyard Ferus Smit B.V.)
Nu bygger vi världens första helt klimatneutrala fartyg för transport av ballast
Den globala byggmaterialkoncernen HeidelbergCement norra Europa, där Jehander ingår, tar nu nästa banbrytande steg i klimatomställningen. HeidelbergCement och Felleskjøpet Agri har tillsammans med rederiet Egil Ulvan Rederi, fått stöd från det norska statliga företaget Enova för att bygga världens första koldioxidneutrala bulkfartyg.
Fartyget är planerat att färdigställas och tas i drift 2024 i Norge. Koldioxidavtrycket för ballastprodukterna som kommer att transporteras via det nya fartyget beräknas minska med 50-60 procent. Dessutom kommer projektet sannolikt att generera ytterligare innovation och utveckling inom sjöfartsindustrin.
HeidelbergCement norra Europa, bedriver redan idag omfattande sjötransport av tunga material och undviker på sätt lastbilstransporter i betydande omfattning. Sjötransporter av ballastmaterial har länge varit ett volymeffektivt transportval med en låg klimatpåverkan, inte minst för Jehanders leveranser till de stora infrastruktursbyggen som genomförs i Stockholmsregionen.
– Dagens besked är mycket glädjande för hela bygg- och transportsektorn! Det kommer att bli spännande att få följa utvecklingen av nästa generations fartygstransporter som kan reducera klimatpåverkan ner till noll. Vi ser fram emot att kunna sjösätta koldioxidneutrala fartyg även i svenska vatten inom en snar framtid, säger Mats Björkryd, som är affärsområdeschef Ballast HeidelbergCement Northern Europe och vd för Jehander.
- Läs mer om projektet här: Go-ahead for the world's first zero-emission cargo ship