”Samtidigt som Jehander är ett storbolag känns det familjärt”
I snart tre månader har Martin Allerby ansvarat för försäljning, kundservice och fakturahantering på Jehander. Att börja ett nytt jobb mitt under coronapandemin är speciellt. Men vad var det då som lockade?
– Det var många saker som lockade. Jag var nyfiken på att ta mig an en ny utmaning samtidigt som jag fick ett väldigt gott intryck av företaget och inte minst min blivande chef vd Mats Björkryd. En av aspekterna som stack ut positivt var möjligheten att få fortsätta att arbeta med hållbarhetsfrågan.
Tidigare arbetade Martin som affärsområdeschef på AGA Gas (numera Linde Gas) där han drev AGA:s konsumentaffär.
– Coronapandemin bröt ut precis efter att jag skrivit på mitt anställningsavtal med Jehander. Det är klart att det infann sig en viss oro. Samtidigt upplevde jag att Jehander och koncernen HeidelbergCement var väldigt stabila. Min uppfattning är att det finns väldigt mycket kompetens och erfarenhet i bolaget. Samtidigt som det är ett storbolag känns det familjärt och lättarbetat. Vi har korta beslutsvägar och massor med positiv energi.
Funkar bra med digitala möten
Martin Allerby tycker att det är väldigt speciellt att inte kunna resa runt och träffa sina nya kollegor och kunder. Samtidigt tycker han att det fungerar bra med digitala möten via Teams, trots att de inte kan ersätta fysiska möten helt.
– Jag tror att vi är många som saknar det dagliga mötet. Men vi befinner oss ju alla i samma situation, så vi får peppa varandra och försöka hitta energi och skapa spännande relationer även i det digitala mötet.
Martin Allerby tror på tydlighet och struktur, men också på frihet och individens ansvar och driv. Om sin viktigaste uppgift på Jehander säger han:
– Jag tror jag kan bidra med positiv energi och ett utifrånperspektiv. Jag ställer mycket frågor och är nyfiken. Jag vill förstå. Tillsammans med mina kollegor ska vi identifiera bästa möjliga väg framåt och samtidigt som vi har kul skall vi försöka ta en större del av kakan i våra primära marknadsområden (Stockholm och Gävle). Kanske att vi även på lite sikt sprider oss geografiskt.
Kundförståelse viktigt
För Martin Allerby är kundförståelsen en viktig del av arbetet. Förstår man vad kunden vill ha och kan möta deras behov med riktigt bra produkter i kombination med effektiv och bra service så har man kommit långt, säger han.
– Kommunikation och dialog är oerhört centralt. Andra viktiga ingredienser är att sätta upp tydliga och utmanande mål och sedan jobba hårt för att uppnå dem.
Enligt Martin Allerby är Jehander är ett välskött bolag som står stabilt. Jehander har stora resurser och tillgångar inom de geografiska fokusområdena, och har väldigt bra förutsättningar att lyckas trots det tuffa marknadsläget.
– Ballast kan tyckas basalt men det är också grunden till fortsatt byggande. Alla vet ju vikten av en stabil grund för att kunna bygga något hållbart.
– Jag vill gärna att Jehander spelar en nyckelroll i skapandet av en mer hållbar och framtidssäkrad byggbransch. Miljön och klimatet är allas ansvar och vi kan alla göra mer. Vi måste göra mer. Hittar vi rätt väg även inom detta område blir vi oerhört framgångsrika.
Fakta:
Namn: Martin Allerby.
Yrke: Försäljningschef på Jehander.
Önskan: Att prata mer om hållbarhet.
Fritiden: Aktivt liv med mycket rörelse. Löpning, cykling och även passionen ”öppet-vatten-simning”. Det blir även mycket tid för familjen, god mat och vänner.