Tvättad sprängsten från E4:an säkrar framtidens elförsörjning i Stockholmsområdet

I ett unikt samarbete mellan Jehander och Baltic Offshore återanvänds nu utsprängt berg från en del av den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm till ett helt nytt infrastrukturprojekt. Tvättat och renat tunnelberg ska skydda nio 420 kV kraftkablar på Mälarens botten.

För att möta framtidens behov av säkra elleveranser till boende och företag i Stockholmsområdet installeras nio 420 kV kraftkablar mellan Beckomberga och Bredäng. Kraftkablarna, som planeras att tas i drift 2022, har en total sträcka om cirka tolv kilometer varav 5,6 kilometer går på Mälarens botten. Här kommer återanvänd och tvättad sprängsten från E4 Förbifart Stockholm till användning.

– Vi tvättar det utsprängda tunnelberget och lägger det i specialtillverkade nätsäckar. Säckarna ska fungera som skydd över kraftkablarna på Mälarens botten. De lastas ombord på Baltic Offshores fartyg i vår hamn. Det här sättet att återanvända materialet på kan även gynna den biologiska mångfalden eftersom säckarna skapar konstgjorda rev för fiskar och yngel, säger Mats Björkryd, vd på Jehander.

Tunnelberget från E4:ans sträckning vid Lovön i Stockholm tvättas i Jehanders täkt i Löten på Ekerö. Stenen packas i nätsäckar och lyfts ombord på Baltic Offshores kabelfartyg C/S Pleijel.

– Det här är ett stort infrastrukturprojekt som säkrar Stockholms elförsörjning. Vi har installerat nio kraftkablar om 420 kilovolt på Mälarens botten under hösten 2020. Kablarna måste skyddas på de mest utsatta områdena. Under 2021 placerar vi därför ut nätkassarna över kabeln med vårt specialfartyg C/S Pleijel, ett arbete som kräver yttersta precision, säger Pelle Andersson, COO på Baltic Offshore.

Baltic Offshore är specialister på utläggning, underhåll och reparation av sjökabelsystem. Materialflödet och omfattningen i projektet är unikt. Totalt placeras 7 200 säckar på Mälarbotten med det återanvända materialet. Nätkassarna är cirka två meter i diameter och väger nästan två ton.

– Det är extra hårt reglerat vad man får använda för material i Mälaren eftersom sjön är en dricksvattentäkt. Tvättad sten är därför det mest lämpliga och hållbara alternativet. Vi valde att samarbeta med Jehander som har både erfarenhet, resurser och kompetens för att hantera kraven och den mängd sten som behövs till projektet. Dessutom kan Jehander ta emot stora fartyg i sin hamn vilket ger stora miljövinster jämfört med att frakta stenen med lastbil, förklarar Pelle Andersson, COO på Baltic Offshore.

Vid sprängning kontamineras bergmassorna av kväve. För att kunna återanvända materialet måste bergmassorna tvättas. Spillvattnet från tvättprocessen behöver tas om hand, eftersom kväve är ett näringsämne som kan orsaka både övergödning och algblomning. Därför har Jehander anlagt helt naturliga våtmarker som renar vattnet innan det återigen går ut i Mälaren.

– Genom den här processen kan vi återvinna berget och skapa ett cirkulärt materialflöde och samtidigt bidra till biologisk mångfald, säger Mats Björkryd, vd på Jehander.

Ellevio har hand om driften i två år, därefter tar Svenska kraftnät över ägandeskapet.

För mer information, kontakta:

Hjullastare lastar sten

Heidelberg Materials och Baltic Offshore i samarbete

Mats Björkryd

Vd Heidelberg Materials Ballast Sverige

Heidelberg Materials Ballast Sverige AB Marieviksgatan 25 nb
100 74 Stockholm
Sverige