Lötens historia

Grusbrytning med anor

Enligt legenden börjar Mälaröarnas grusleveranser till betydande byggnadsprojekt redan på 1300-talet, då Gripsholms slott började byggas med material från det stora grustaget Löten på Munsö. Den moderna och bättre dokumenterade historien om grustäkterena började mycket senare i samband med Stockholms begynnande expansion på 1870-talet.

Carl och Malcolm Jehander var en av de första som drev grusbrytning i företagsform när de startade på Mälaröarna år 1874. På den tiden användes materialet främst till väg- och järnvägsbyggande men även arbeten inom vattenbyggnation. Ett av de första projekten var arbetet med befästningarna i Vaxholm och byggandet av Värtahamnen. Materialet som kommer ifrån Löten idag används framförallt i betongtillverkning.

Produktionsutrustningens utveckling

I början av 1900-talet användes rälsgående vagnar som drogs med handkraft. Från 1920 och framåt började maskinerna ersätta handkraft. Till exempel började bandtransportörer och stora gripskor att användas som underlättade arbetet betydligt. Redan på 1930-talet användes diesellok i grushanteringen och på Löten fanns en ånggrävmaskin på 1940-talet.

På 1960-talet ersattes de gamla släpspelen med motoriserade scrapers, lokalt kallade "osthyvlar". En stor förändring var införandet av den första hjullastaren. En annan innovation var en så kallad Schwimmgreifer som togs i bruk 1964. Det var en grävmaskin placerad på en ponton som användes för att utvinna material från sjöbotten. Industrialiseringen av Lötenverksamheten på 60-talet innebar en kraftigt ökad produktion och de tyngsta och farligaste arbetsmomenten försvann.
 

Transporter sjövägen

Fram till 1950-talet transporterades allt material från Jehanders grustäkter på Ekerö sjövägen till terminaler i Stockholm. Transporterna skedde med pråmar i släp efter en bogserbåt. Sex pråmar i släp var inte ovanligt, och ibland kunde det vara fler ändå.

1952 köptes bogserbåten Munsö. Långt in på 1960-talet gick den regelbundet mellan Löten och Stockholm med långa pråmsläp efter sig. På slutet av 1960-talet beställdes ett skräddarsytt fartyg, anpassat till Jehanders grustransporter, som sjösattes 1970 och döptes till Jehander 1. Fartyget, som används än idag, är självlossande och lastar upp till 1500 ton.

Platser

Mer information genom att klicka på knapparna

Historisk bild. Grusgrävare poserar.

Historisk bild. Gubbar vid sandvagn.