Löten - mottagning av bergmassor

Jehander i Löten tar emot bergmassor från Sveriges största infrastrukturprojekt Förbifart Stockholm. Tunnelarbetet innebär stora mängder krossade bergmassor som kan återanvändas i samhällsbyggandet, till exempel som ballast i ny betong, i asfalt eller för markbearbetning. 

Enligt ett avtal med Trafikverket kommer 4,5 miljoner ton berg att transporteras via fartyg till Jehanders anläggning i Löten för rening och förädling. 

Fraktas sjövägen

Bergmassorna som fraktas av Trafikverkets underleverantör tas emot sjövägen, vilket är det bästa transportalternativet ur miljösynpunkt. Just nu fraktas material några gånger i veckan och vid lossning uppstår visst buller. Bullersituationen beräknas dock inte öka utan hålla sig på samma nivå genom arbetets gång. En utredning visar att vi genom föreslagna skyddsåtgärder uppfyller Naturvårdsverkets krav på riktvärden för industribuller utomhus.

Så tas bergmassorna omhand

De bergmassor som tas emot i Löten tvättas, eftersom det uppstår kväve i berget vid sprängningen i tunnelarbetet. Tvätt- och lakvattnet som används ska i tur och ordning ledas till olika dammar som optimerats för kväverening. Därefter ska vattnet transporteras vidare till en anlagd våtmark för slutlig rening genom naturliga processer innan det avleds till Mälaren. Våtmarken är konstruerad på ett sätt som gör att grundvattennivåerna i omgivningen inte förändras. Läs mer om hur vi tvättar bergmassorna här.

Tidsplan och tillstånd

Mark- och miljödomstolen har gett Jehander i Löten tillstånd att införa, mellanlagra, krossa och återvinna schaktmassor och entreprenadberg vid materialleveranser från Trafikverkets projekt Förbifart. Sprängningsarbetet med tunneln beräknas ta ca fem-sex år, vilket är den tid som Jehander har tillstånd att ta emot bergmassorna. 

Frågor

Mats Björkryd

Vd Heidelberg Materials Ballast Sverige

Heidelberg Materials Ballast Sverige AB Marieviksgatan 25 nb
100 74 Stockholm
Sverige